Wieczór z Teatrem Limen Butoh: "Ogrody opuściły swoje drzewa", 10 sierpnia 2018 r.
Wieczór z Teatrem Limen Butoh:
Ogrody opuściły swoje drzewa
Opera butoh na mezzosopran, wiolonczelę, elektronikę, video i dwie tancerki butoh
10 sierpnia 2018 r.
godz. 20.00
Arkady Kubickiego
Reżyseria: Sylwia Hanff
Muzyka i video: Robert Jędrzejewski
Taniec butoh: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów
Mezzosopran: Elwira Janasik
W spektaklu wykorzystano utwory: Lament Ariadny Claudio Monteverdiego, Lament Dydony Henry’ego Purcella, Hor ch'è tempo di dormire Tarquinio Meruli.
Inspiracją dla nas była rytualna funkcja lamentu, jego wymiar absolutny jako pieśni mającej moc transformującą. Momentu transgresji poszukujemy w dekonstrukcji jego klasycznej formy operowej (Dydona i Eneasz H. Purcella Koronacji Poppei oraz Lament Arianny C. Monteverdiego), w zderzeniu ze współczesną kompozycją i improwizacją muzyczną oraz z tańcem butoh.
Interesuje nas zarówno indywidualne doświadczenie straty, jak i poczucie zagubienia i opuszczenia charakteryzujące świat współczesnego człowieka.
Niespodziewanie dla nas samych, pokrewną przestrzeń znaleźliśmy w poezji J. Przybosia, z której pochodzi tytuł naszego spektaklu.
Czy lament może być „przejściem”, transformacja poczucia straty i odnalezieniem nowego sensu? Każdy performans może dać inną odpowiedź, każdy będzie lustrem.
[S.H.]
Zmęczeni, spocząwszy na posłaniu z dłoni,
czekamy,
aż parujący pot z ciała nas ulotni
i poniesie na marzeniach,
aby nas położyć na rzęsach, w kołysce dwóch powiek.
W pokojach ciszy, na podścielonych snach
odpoczywamy
uchyleni połowie,
a czyn nasz, tak cały, że obie ręce przepełniał,
przez nasze źrenice się toczy.
Minuty mijają nas
i czas pełznie w błękicie naszych oczu.
[J. Przyboś]
Warszawski Teatr Limen działa od 15 lat i jest jednym z kilkunastu najważniejszych polskich teatrów tańca opisanych w książce J. Majewskiej „The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland.” wydanej przez Instytut Teatralny w 2011 w języku angielskim, będącej wizytówką polskiego tańca skierowaną do odbiorców i organizatorów zagranicznych. Powstał 2002 r., założony przez Sylwię Hanff – reżyserkę, choreografkę, pionierke i najbardziej rozpoznawalną polską tancerkę butoh. Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy i warsztaty butoh), a także zaprasza zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach. TL zrealizował 18 spektakli solowych i zespołowych, występował na wielu międzynarodowych festiwalach, oraz w wielu ośrodkach w całej Polsce i za granicą ( USA, Francja, Włochy) www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh
Sylwia Hanff - pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy” Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh
Elwira Janasik – mezzosopran. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest laureatką pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Wykonywała partie operowe w Teatro Lope De Vega w Hiszpanii oraz w Stambule. Współpracowała z takimi dyrygentami jak J. Krenz, B. Olędzki, J. Rogala, V. Kiradjiev na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Pomorskiej. Brała udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademii Operowej“ w Teatrze Wielkim w Warszawie. Doskonaliła swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. W 2013 roku otrzymała dyplom Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in przez Ewę Podleś, Jerzego Artysza oraz Macieja Pikulskiego. Obecnie prowadzi działalność koncertową. Nagrała płytę Pieśni Stanisława Moniuszki. https://www.facebook.com/elwirajanasikOfficial
Robert Jędrzejewski – wiolonczelista i kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator. W swojej twórczości eksploruje performatywny wymiar muzyki, wykorzystując w pracy kompozytorskiej zainteresowania improwizacją, sztuką intuitywną oraz performansem i eksperymentami audiowizualnymi. Miejsce wyjątkowe w jego dorobku, obok brzmień elektronicznych, zajmuje ukazywana we współczesnym świetle wiolonczela. Studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, uczeń m. in. Bogusława Schaeffera, studia kompozytorskie uzupełniał na kursach wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczynskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracował z Teatrem Performer, był organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura - intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. https://www.youtube.com/channel/UCAv6ENRMbCnh9HDDZ6kufeg/videos
Magdalena Jakubow – niezwykle utalentowana performerka,niegdyś współpracująca z Teatrem Terminus A Quo; od wielu lat bierze udział w różnych projektach teatralnych. Pisze prozę i poezję http://magdalenajakubow.blogspot.com
KONTAKT: Sylwia Hanff +48 607640208, sylwiahanff@gmail.com
Wstęp wolny
Liczba miejsc ograniczona!
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w zaproponowanym repertuarze.
Informacje: tel. (22) 35 55 170, e-mail: ttaraszkiewicz@poczta.onet.pl
Projekt powstał przy wsparciu finansowym Urzędu m.st. Warszawy
Partnerzy projektu
Sponsorzy
Patroni medialni