Wieczór z muzyką w wykonaniu orkiestry Warsaw Camerata, 25 sierpnia 2018 r.

Wieczór z muzyką w wykonaniu orkiestry Warsaw Camerata

25 sierpnia 2018 r.

godz. 19.00

Arkady Kubickiego

Wykonawcy:

flet – Daniel Mieczkowski

orkiestra Warsaw Camerata

dyrygent – Jerzy Maksymiuk

W programie:

Jerzy MaksymiukPolonez

Wojciech KilarOrawa

Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert na flet i orkiestrę D-dur KV 314, 29 Symfonia A-dur KV 201

Warsaw Camerata to wszechstronna orkiestra, wykonująca muzykę od baroku po współczesność. W jej skład wchodzą muzycy najważniejszych warszawskich instytucji muzycznych, m.in.: Filharmonii Narodowej i Polskiej Orkiestry Radiowej. Od początku istnienia szefem artystycznym zespołu jest dyrygent Paweł Kos-Nowicki. Pod jego batutą orkiestra wykonała ponad 250 koncertów.

Warsaw Camerata wywodzi się z Nowej Orkiestry Kameralnej, która w latach 2000-2010 koncertowała w wielu prestiżowych salach koncertowych, w tym w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Muzycy współpracowali z najwybitniejszymi artystami polskimi i zagranicznymi. Orkiestra akompaniowała takim artystom, jak: E. Kirkby, E. Connell i M. Chance, a prowadził ją m.in. Ch. Hogwood, W 2017 r. zespół nawiązał współpracę z Jerzym Maksymiukiem ̶  znakomitym polskim dyrygentem, pianistą, kompozytorem muzyki poważnej i filmowej, a także felietonistą oraz animatorem życia muzycznego.

Orkiestra jest również gospodarzem warszawskiego Letniego Festiwalu Nowego Miasta (organizowanego od 2008 r.), podczas którego prezentowana jest zarówno znana, jak i zapomniana muzyka polska. Artyści realizują też stały cykl koncertowy Warsaw Camerata a la carte!, którego program wybierany jest przez słuchaczy w drodze głosowania.


Jerzy Maksymiuk urodził się w Grodnie. Studia muzyczne zwieńczyły trzy dyplomy: z pianistyki (klasa Jerzego Lefelda), kompozycji (klasa Piotra Perkowskiego) i dyrygentury (klasa Bogusława Madeya).

W roku 1961 zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, ale pianistykę porzucił na rzecz dyrygentury.

W 1972 r. założył Polską Orkiestrę Kameralną, którą wkrótce wielu krytyków uznało za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. POK koncertowała pod jego batutą na całym świecie, w tak prestiżowych salach, jak Carnegie Hall, London Proms, Wiener Musikverein, i oczywiście w Polsce. Dużym sukcesem był także kontrakt z wytwórnią płytową EMI.

W roku 1975 Maksymiuk został pierwszym dyrygentem WOSPR-u (dwukrotne tournée europejskie i w Stanach Zjednoczonych). Lata 1983–1991 to okres owocnego szefowania BBC Scottish Symphony Orchestra, wielu koncertów i tournée z tym zespołem (m.in. Koncerty Promenadowe w Londynie). Przyznany artyście tytuł Conductor Laureate jest wyrazem uznania dla jego osiągnięć w BBC SSO. W 1990 r. Jerzy Maksymiuk rozpoczął współpracę z English National Opera, gdzie poprowadził premierowe przedstawienia Don Giovanni i Zemsta nietoperza. Następne lata wypełniły koncerty w wielu prestiżowych salach, artysta dyrygował m.in. koncertem otwierającym salę Filharmonii w Belfaście. Na swym koncie muzyk ma koncerty z tak znanymi orkiestrami, jak: The London Symphony Orchestra, The London Philharmonic Orchestra, The Philharmonia Orchestra, L'Orchestre National de France oraz The Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Zawsze koncertował także w kraju, często z wyróżnianą przez siebie Sinfonią Varsovią.

Nagrał ok.100 płyt, wiele z nich uhonorowano prestiżowymi nagrodami, m.in. Wiener Floeten Uhr za interpretacje Mozarta z POK (1982), Gramophone Award za Best concerto of the year (1992) z nagraniem The confession of Isobel Gowdie Jamesa Macmillana, a w 1995 r. Hyperion Award za koncerty fortepianowe Medtnera. W Polsce wielokrotnie jego nagrania zdobywały „Fryderyka”, m.in. za nagrany z Sinfonią Varsovią i Agatą Szymczewską album Karłowicz (BeArTon). Wcześniej tę samą nagrodę zdobyły album BeArTonu Witold Lutosławski (Sinfonia Varsovia, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik) oraz – aż w dwóch kategoriach – album z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego z tą samą orkiestrą, Adamem Kruszewskim i chórami PR oraz Schola Cantorum Gedanensis (2003).

Maksymiuk zawsze propagował muzykę współczesną. Jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Brał udział w Warszawskiej Jesieni (dwie nagrody Orfeusza), a w różnych krajach dokonał prawykonań ok. 200 współczesnych utworów. W uznaniu tych zasług Strathclyde University w Glasgow uhonorował go tytułem Doktor off the Letters. Elgar Society przyznało mu z kolei prestiżowy złoty medal za popularyzowanie muzyki Edwarda Elgara.

Maksymiuk to także kompozytor muzyki symfonicznej, kameralnej, baletu, pieśni czy muzyki filmowej. Z dawnych kompozycji sam najbardziej ceni Expront (1980), z muzyki filmowej – tę napisaną do Sanatorium pod klepsydrą w reżyserii Wojciecha Hasa.

Wciąż komponuje, w ostatnich latach powstały m.in.: A lonely star over Be'er-Sheva (2010) – utwór na kwintet, Vivaldi w Bostonie na orkiestrę smyczkową i kwartet smyczkowy (2010), Liście gdzieniegdzie spadające na orkiestrę kameralną z fortepianem (2011) oraz Lament serca. Kielcom in memoriam na orkiestrę, klarnet i sopran (2012). Muzyka napisana do niemego filmu Mania z Polą Negri wykonywana była w 2012 r. na żywo podczas projekcji filmu w Londynie, Madrycie, Paryżu, Kijowie, Berlinie i w Warszawie.

Maestro został odznaczony m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem „Gloria Artis”. Polskie Radio uhonorowało go Brylantową Batutą, a Akademia Telewizyjna Super Wiktorem.

***

Podczas tegorocznego koncertu na Festiwalu Królewskie Arkady Sztuki orkiestrze towarzyszyć będzie wybitny flecista Daniel Mieczkowski. Muzyk jest laureatem kilkudziesięciu ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych, gra jako solista w zespołach kameralnych oraz w orkiestrach, m.in. w Polskiej Orkiestrze Młodzieżowej Lutosławski Youth Orchestra.

Wstęp wolny

Liczba miejsc ograniczona!

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w zaproponowanym repertuarze.

Informacje: tel. (22) 35 55 170, e-mail: ttaraszkiewicz@poczta.onet.pl


Projekt powstał przy wsparciu finansowym Urzędu m.st. Warszawy

log1

Partnerzy projektu

log 2

Sponsorzy

log3

Patroni medialni

log 4