Koncert towarzyszący wystawie Król się żeni! "Rolka sztokholmska" – skarb Zamku Królewskiego w Warszawie - 3 marca 2019 r.

Koncert towarzyszący wystawie Król się żeni! "Rolka sztokholmska" – skarb Zamku Królewskiego w Warszawie

3 marca 2019 r.

godz. 18.00

Dawna Izba Poselska


Marcin Mielczewski (?-1651) - Canzona 1 & 2

Jacques Gallot (1625-1696) - Tombeau, Courante, Sarabande, Gavottes 1&2 Chaconne

Tarquinio Merula (1595 - 1665) - Capiccio & Canzona "La Loda"

Isaias Reusner (1636-1679) - Allemande & Passacaglia D –dur

waza


LUTEDUO

Anna i Anton pragną zwrócić uwagę na długo zapomniany repertuar na dwie lutnie barokowe. Zafascynowani utworami powstałymi u schyłku historii lutni, chcą dziś popularyzować tę wspaniałą muzykę. Ukazujący kontrastujące style różnych kultur Baroque Insight prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów. Duży projekt Lute Duo poświęcony jest muzyce J.S. Bacha – jego dziełom na lutnię solo oraz transkrypcjom lutniowym kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych. Ostatni wyjątkowy program jest poświęcony rekonstrukcjom oraz aranżacjom duetów S.L. Weissa na 13-chórowe lutnie barokowe. W roku 2017 w ramach festiwalu FCCH Early Music Season w Pekinie i Wuhanie (Chiny) Anna i Anton rozpoczęli realizację pierwszego w historii lutni programu „Bach meets Weiss” składającego się z wyłącznie z duetów Silviusa Leopolda Weissa i Jana Sebastiana Bacha. Anna i Anton z powodzeniem prezentowali swoje projekty koncertowe na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chinach, Chorwacji, Czechach, Estonii, Francji, Finlandii, na Litiwe, Łotwie, w Niemczech, Holandii, Mołdawii, Polsce, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, na Ukrainie i we Włoszech.

ANNA KOWALSKA studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh, Nigela Northa i Joachima Helda w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi, odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej. Jej muzyczne zainteresowania sięgają daleko poza świat muzyki dawnej. Ojciec, amatorsko, ale bardzo dobrze, grał na akordeonie i zawsze wspierał zainteresowania muzyczne córki. Rodzice byli często pierwszymi osobami, od których dowiadywała się o różnych gatunkach muzyki klasycznej czy popularnej. Zaznajomili Annę m.in. z tradycyjną muzyką celtycką, dzięki temu granie na koncertynie angielskiej i skrzypcach jest jej pasją, którą łączy z miłością do lutni i instrumentów szarpanych. Anna prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

ANTON BIRULA rozpoczął swoją edukację muzyczną na fortepianie oraz gitarze, a na początku lat 90. ukończył również studia fotograficzne specjalizując się w fotografii artystycznej. Praca nad zdjęciami w ciemni była okazją, aby przesłuchać ogromną ilość muzyki, zwłaszcza nagrań z dziedziny wykonawstwa historycznego. Dzięki temu Anton zainteresował się muzyką dawną, a przede wszystkim utworami lutniowymi Silviusa Leopolda Weissa oraz Jana Sebastiana Bacha. Ta fascynacja zaprowadziła go do Holandii oraz Niemiec, gdzie studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje na lutnię barokową solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J.S. Bacha. Anton Birula prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

ALISA BIRULA jest uczennicą klasy II gimnazium ZPSM Nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w klasie organów prof. Emilii Dziubińskiej. Uczy się rownież gry na lutni u lutnistki Klaudyny Żołnierek. Uczestniczy w koncertach LUTEDUO na lutni sopranowej. W roku 2014 rozpoczęła naukę gry również na lutni barokowej. Wielką pasję Alisy, oprócz muzyki barokowej (najbardziej J.S.Bach i D.Buxtehude), jest francuska muzyka romantyczna, a w szczególności twórczość Césara Francka.


Bezpośrednio po koncercie w ramach jednego biletu zapraszamy na zwiedzanie wystawy Król się żeni! "Rolka sztokholmska" – skarb Zamku Królewskiego w Warszawie z oprowadzaniem.