"Pasja wg św. Jana" – koncert Warszawskiej Opery Kameralnej, 13 kwietnia 2019 r.
Pasja według św. Jana (BWV 245) | Johannes-Passiona
13 kwietnia 2019 r.
godz. 19:00
Sala Wielka
Ewangelista / tenor – Aleksander Kunach
Jezus – Bartosz Szulc
Anna Mikołajczyk – sopran
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Jarosław Bręk – basa
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Marcin Sompoliński
Po ubiegłorocznym sukcesie wykonania Pasji wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, Warszawska Opera Kameralna zaprasza na koncert, w czasie którego zabrzmi druga pasja barokowego mistrza – Pasja wg św. Jana. Zgodnie z przesłaniem Opery Kameralnej dzieło zostanie wykonane w tradycji wykonawstwa historycznego. Zespół Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, solistów i chór poprowadzi Marcin Sompoliński.
Pasja Janowa uznawana jest przez wielu krytyków muzycznych i muzykologów za arcydzieło literatury barokowej i wpisywana jest do grona najsłynniejszych dzieł tej epoki. Jest ona dziełem wcześniejszym od słynnej Pasji Mateuszowej (1729). Powstawała w ostatnim okresie twórczości lipskiego kantora. Jej wykonanie odbyło się w Wielki Piątek 1724 roku w lipskim kościele św. Mikołaja. Kolejna wersja dzieła zabrzmiała kilka lat później w innym kościele lipskim – św. Tomasza (wersja ta, dokładnie z 1727 roku wykonywana jest do dzisiaj).
Nie zakończyło to jednak prac nad dziełem. Trzecia wersja – niedokończona – datowana jest na rok 1749.Muzyka Jana Sebastiana Bacha każdą nutą zdaje się potwierdzać słowa wypowiedziane przez Marcina Lutra: Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem. Stąd u Bacha właśnie dzieła pasyjne uzyskują niebywały balans między powagą i ciężarem opisu męki Pana z doskonałością budowania frazy, swego rodzaju „ulotnością”.
Pasja w całości oparta jest na dwóch rozdziałach Ewangelii św. Jana (począwszy od pojmania Jezusa, aż do złożenia Jego ciała do grobu). Wiele arii i chórów występujących w dziele ilustruje Ewangelię, a także osobista uczucia kompozytora. Mówi się, że jest to modlitwa Bacha do Boga, który zdaje się prosić o odkupienie win – win nas wszystkich.
Bilety w cenie 80 zł: http://bilety.operakameralna.pl/nienumerowane.html?id=1257