Koncert muzyki dawnej, 26 października 2019 r.

Fundacja Ars Chori zaprasza na  cykl koncertów muzyki dawnej we wnętrzach Zamku Królewskiego w Warszawie.

Koncepcja koncertów oparta jest na twórczości dwóch gigantów muzyki barokowej – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla. Drogi twórcze obu kompozytorów-równolatków (obaj urodzeni w 1685 roku) przebiegały w nieco innych kierunkach, a oni sami nigdy się osobiście nie spotkali. Mimo to wiedzieli o sobie i śledzili swoją twórczość, nieustannie się nią nawzajem inspirując. Wokół obu twórców narosła z czasem legenda mówiąca o ich hipotetycznym spotkaniu. Nawiązuje do niej sztuka Paula Barza Kolacja na cztery ręce. Założeniem cyklu trzech koncertów jest pokazanie twórczość Bacha i Händla na osobnych koncertach (koncert pierwszy – Bach koncertowo i koncert trzeci – Händel koncertowo) i zaprezentowanie ich twórczości koncertowej, kantatowej i oratoryjnej.

Środkowy, drugi koncert, jest kameralnym „spotkaniem” obu kompozytorów, gdzie wykonanane będą utwory kameralne i solowe.

W koncertach wezmą udział uznani soliści oraz zespoły muzyków dawnych grających na instrumentach dawnych.

Kierownictwo artystyczne nad cyklem koncertów objęła Judyta Tupczyńska.

Część 1 "Bach koncertowo"

26 października 2019 r.

godz. 19.00


Program:

Johann Sebastian Bach

Kantata Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51

Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041

Koncert podwójny c-moll na obój i skrzypce BWV 1060

Kantata Ich bin vergnügt mit meinem Glücke na sopran, chór, obój, smyczki i b. c. BWV 84

Wykonawcy:

Soliści

Katarzyna Bienias – sopran

Katarzyna Pilipiuk – obój

Bernard Niezgoda – trąbka

Zespół muzyki dawnej  Musarion

Zespół Wokalny Ars Chori pod dyrekcją Zbigniewa Tupczyńskiego


Wstęp wolny – obowiązują wejściówki

Wejściówki należy pobrać ze strony wydarzenia lub osobiście 30 min przed koncertem w Sieni Wielkiej Zamku.

Pierwszeństwo mają osoby które pobiorą wejściówkę ze strony wydarzenia/

https://www.facebook.com/events/739134609880924/

Organizator koncertów: Fundacja Ars Chori

Koncerty Współfinansuje: Fundacja PZU


Zespół Wokalny Ars Chori tworzą pasjonaci muzyki, amatorzy i profesjonaliści specjalizujący się w śpiewie wielogłosowym. Założony został w 2001 roku.

Dyrygentem zespołu jest Zbigniew Tupczyński – absolwent Dyrygentury Chóralnej w klasie prof. Mieczysława Nowakowskiego i Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej prowadzonego przez Agatę Sapiechę, a także tenor w Chórze Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W repertuarze zespołu znajdują się wielogłosowe opracowania a cappella znanych i mniej znanych kompozycji autorów z całego świata oraz koncerty i dzieła oratoryjne z towarzyszeniem zespołów instrumentalnych, zarówno grup kameralnych, jak i orkiestr symfonicznych.

Artyści Ars Chori doskonale czują się praktycznie we wszystkich gatunkach muzyki – w repertuarze zespołu znajdują się utwory sakralne i rozrywkowe, pieśni patriotyczne i piosenki ludowe, kolędy i madrygały.

Koncerty zespołu to niejednokrotnie widowiska tematyczne, na których prócz śpiewu można podziwiać taniec w wykonaniu grup tanecznych i grę aktorską prowadzących konferansjerów.

Zespół współpracuje ze znanymi artystami m.in. z Justyną Reczeniedi, Jerzym Cembrzyńskiem, Agatą Sapiechą, Judytą Tupczyńską, Tomaszem Warmijakiem, Tomaszem Bielskim, Jakubem Burzyńskim, Katarzyną Bienias, Moniką Dobrzyńską-Krysiak, Zespołem Con Passione i Zespołem Filatura di Musica i innymi.

W 2015 roku Ars Chori zadebiutował w Filharmonii koncertem Treny do słów Aldony Kraus w opracowaniu Jerzego Cembrzyńskiego.

W grudniu 2018 wystąpił z dwoma koncertami dla dzieci i młodzieży pt: Stuletnia Gwiazdka w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W 2018 roku wykonał trzy koncerty pt. Sacrum i profanum. Dwa oblicza Antonia Vivaldiego. Wziął udział w benefisie Sławomira Czarneckiego, gdzie wykonał prawykonania utworów specjalnie na tę okazję napisane.

Łącznie Zespół Wokalny Ars Chori daje około 25 koncertów rocznie o różnorodnej tematyce, w tym minimum 3 premiery.


Zbigniew Tupczyński

Dyrygent i kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Ars Chori. Tenor w Chórze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ukończył w 2004 roku Dyrygenturę Chóralną w klasie prof. Mieczysława Nowakowskiego i Międzywydziałowe Studium Muzyki Dawnej prowadzone przez Agatę Sapiechę. Umiejętności z zakresu estetyki wykonawczej i interpretacji muzyki dawnej doskonalił także na kursach prowadzonych przez wybitnych specjalistów z tej dziedziny: Olgę Pasiecznik, Petera Holamana, Jamesa Oxleya. Współpracował z Chórem Uniwersytetu Warszawskiego jako asystent dyrygenta, a także z Chórem Opery Kameralnej w charakterze śpiewaka.

Od 12 lat kieruje zespołem wokalnym Ars Chori dając corocznie ok. 20 koncertów w renomowanych miejscach w kraju. Sam opracowuje utwory dla zespołu, realizując różne projekty muzyczne i poetycko – muzyczne, także z układem tanecznym. Nagrał z zespołami wokalnym Ars Chori i Triem Con Passione płyty: Święta z kolędą i Treny opracowaniu  J. Cembrzyńskiego. Obecnie przygotowuje zespół do nagrania płyty z kolędami ma jazzowo w opracowaniu T. Bielskiego.

Jako kierownik artystyczny zrealizował z chórem wiele projektów, m.in. „Piosenki starej Warszawy”, „Sacrum i Profanum – dwa oblicza twórczości A. Vivaldiego”, „Perły muzyki chóralnej”, „Ursynowski festiwal muzyki chóralnej – koncert sześciu chórów”, „Dźwięki dawnej i nowej Polski”, „Ursynowscy twórcy i artyści. Benefis 50-lecia pracy twórczej Sławomira Czarneckiego”.


Katarzyna Bienias

Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na fortepianie w wieku 8 lat. Jest absolwentką PSM I i II st. w Łodzi, którą ukończyła pod kierunkiem prof. Zbigniewa Lasockiego.

Studia w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem  w klasie śpiewu klasycznego ad. Jolanty Janucik. Jako stypendystka programu Erasmus doskonaliła swój warsztat wokalny pod okiem wybitnych śpiewaków oraz pedagogów z Włoch m.in. u prof. Gabrielli Munari i Elisabetty Andreani.

Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych prowadzonych przez muzyków i śpiewaków wielkiego formatu jak Ingrid Kremling, Christian Elssner czy Bobby McFerrin.

Jest laureatką drugiej nagrody międzynarodowego konkursu wokalnego w Legnago (Włochy).

Zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w przedstawieniu L'amante di tutte B. Galuppiego.

Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi takich jak: Teatr Polski w Warszawie, Filharmonia Narodowa, Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie oraz zespołami: Il Tempo, La Tempesta, ProModern, Il Canto, Gradus ad Parnassum, Ars Nova, Filatura di Musica.

Wielokrotnie udzielała swojego głosu na potrzeby nagrań studyjnych na płyty (m.in. Śpiewniki wyd. przez Muzeum Powstania Warszawkiego) oraz do filmów (Jan Paweł II. Szukałem Was, Bitwa Warszawska 1920, Papusza).

Nagrała płytę z pieśniami Macieja Małeckiego (partia fortepianu).

Współpracowała w roli korepetytora z aktorami Teatru Narodowego, Centralnego Basenu Artystycznego oraz Studia Teatralnego Koło.

Jako solistka koncertuje w kraju i za granicą. Jej repertuar obejmuje szeroki zakres utworów: od renesansu po muzykę współczesną.


Katarzyna Pilipiuk

Umiejętności w zakresie gry na oboju historycznym zdobywała początkowo poprzez studia pod kierunkiem Marka Niewiedziała oraz Franka de Bruine. Następnie ukończyła studia podyplomowe w Universität Mozarteum w Salzburgu, pod kierunkiem prof. Alfreda Bernardiniego. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Alfreda Bernardiniego, m. in. Urbino Musica Antica, Accademia Villa Bossi, Amsterdam Early Music Summer School, Akademie für Alte Musik Bruneck. Uczestniczyła także w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Marka Niewiedziała, Elisabeth Baumer, Magdalenę Karolak, Molly Marsch, Josepa Domenecha oraz Paola Grazziego.

Wykonuje muzykę XVIII I XIX wieku na kopiach instrumentów barokowych, klasycznych oraz romantycznych. Współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą. Występowała m. in. z Royal Baroque Ensemble, Polską Orkiestrą XVIII Wieku, Concerto Polacco, Orkiestrą Famd.pl, Il Tempo, Diletto, Risonanza, Arte dei Suonatori, Goldberg Baroque Ensemble, Cappella di Ospedale della Pieta, Barockorchester Concerto München, Salzburger Bachgesellschaft, Orchestra of the Eighteenth Century, La Divina Armonia, Le Concert Lorrain, Ensemble Zefiro. Ma na koncie nagrania płytowe, brała także udział w koncertach transmitowanych na żywo przez radio i telewizję. Jest członkiem zespołów kameralnych Il Vento, Osteria Barocca oraz Antica Cucina. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się także pracą naukową, prowadząc badania nad historią oboju oraz nad zapomnianym dziś repertuarem osiemnastowiecznych kompozytorów. W maju 2016 roku uzyskała tytuł doktora, broniąc  pracy „Obój w Polsce do końca XVIII wieku: instrumentarium, muzycy, repertuar”. Od 2017r. prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Choć na co dzień fascynuje ją odkrywanie na nowo dawnych technik wykonawczych i docieranie do sposobów jak najwierniejszego odtworzenia intencji dawnych kompozytorów, nie jest jej również obce eksperymentowanie i poszukiwanie nowych dróg wykorzystania instrumentów historycznych. Nie boi się eklektycznych zestawień muzyki dawnej i współczesnej; ciekawi ją implementowanie nowych technik i świeżego repertuaru dla dawnych instrumentów.


Jakub Burzyński

Śpiewak (kontratenor), teoretyk muzyki i dyrygent. Urodził się w 1976 roku w Zabrzu. Początkowo kształcił się jako pianista, ukończył Teorię Muzyki na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Śpiew Solowy na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Studiował również dyrygenturę symfoniczno-operową. W 1998 roku założył zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa repertuar XVI-XIX wieku w nurcie historycznie poinformowanym. Kreował główne role w operach Charpentiera (Acteon), Purcella (King Arthur), Vivaldiego (Dorilla in Tempe), Haendla (Giulio Cesare, Rinaldo), Myslivečka (Motezuma), Mozarta (Apollo et Hyacinthus, Mitridate re di Ponto), Krauzego (Balthazar) i Zycha (Poiesis). Jako solista i dyrygent dokonał nagrania ponad dwudziestu CD dla wytwórni BIS, ARTS, DIVOX, NAXOS, MUSICON oraz DUX, w tym 16 płyt z muzyką polską. Jego debiutancki album solowy Vespers of Sorrow z kompozycjami Antonio Vivaldiego został okrzyknięty Nagraniem Roku przez brytyjski portal Music Web International, a fragmenty tego nagrania wykorzystane zostały w nagrodzonym na Festiwalu Filmowym w Cannes francuskim filmie Divines (2016). Równie chętnie jak muzykę dawną prezentuje na koncertach utwory współczesne: wykonywał m.in. partie solowe w utworach A. Pärta, A. Raskatova, K. Głowickiej, J. Sarwasa i K. Pendereckiego. Jakub Burzyński jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego Barok w Radości, wieloletnim wykładowcą Letniej Szkoły Muzyki Barokowej w Kelč, Holešovie, Valticach i Broumovie (Czechy), kierownikiem artystycznym Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej Schloss Scharfeneck oraz stałym prelegentem Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu.


Judyta Tupczyńska

Urodziła się w Częstochowie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, którą ukończyła zdobywając dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u Agaty Sapiechy w prowadzonym przez nią Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. W 2007 r. ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei (Szwajcaria) w klasie Chiary Banchini. Doskonaliła swoje umiejętności interpretacji muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na licznych kursach prowadzonych przez m.in. S. Standage, E. Gattiego i A. Stecka, G. Russo i zespół Micrologus. W 2007 r. otrzymała nagrodę specjalną na konkursie skrzypcowym „Premio Bonporti” w Rovereto (Włochy). Wykonuje muzykę dawną na historycznych instrumentach smyczkowych koncertując w Polsce i zagranicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Współpracuje z wieloma zespołami, m. in. Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco, l’Orchestra Barocca della Mitteleuropea (Włochy), Haydn Sinfonietta Wien (Austria), Les Ambassadeurs (Francja), Brevis Consort (Litwa). Ma na swoim koncie nagrania radiowe i fonograficzne. Od 2011 prowadzi klasę skrzypiec barokowych i altówki barokowej na Akademii Muzycznej w Łodzi.