Koncert z cyklu Rok Wazowski, 23 czerwca 2019 r.

Koncert z cyklu Rok Wazowski

23 czerwca 2019 r.

godz. 18.00

Sala Wielka

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – kierownictwo artystyczne

Wrocław Baroque Ensemble
Aldona Bartnik – sopran
Matthew Venner – kontratenor
Maciej Gocman – tenor
Tomáš Král – bas-baryton
Jaromir Nosek – bas
Marta Niedźwiecka – organy

Program:

Bartłomiej Pękiel
Missa pulcherrima
***
Ave Maria
Sub tuum praesidium
Assumpta es Maria
Fuga
Missa paschalis
Magnum nomen Domini
Resonet in laudibus


bilety - https://bilety.zamek-krolewski.pl/index.html?idw=13&date=2019-06-23&wt=1


Wrocław Baroque Ensemble
Zespół specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, koncentrując się głównie na odkrywaniu rzadko prezentowanego repertuaru z Europy Środkowej. Wykonuje przede wszystkim muzykę polskiego renesansu i baroku, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne i kantatowe. Został założony w 2012 r. przez A. Kosendiaka i od początku funkcjonuje pod jego artystycznym kierownictwem, a obecnie jest jednym z zespołów działających przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Trzon grupy tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z krajów europejskich (Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i Niemiec).

Grupa może pochwalić się imponującym katalogiem nagrań (CD Accord), który obejmuje serię albumów poświęconych twórczości kompozytorów polskiego baroku – G.G. Gorczyckiego, B. Pękiela i M. Mielczewskiego. Wkrótce w ramach tego cyklu zostanie wydana płyta ze wszystkimi zachowanymi dziełami S.S. Szarzyńskiego. Seria jest dostępna na Spotify i dystrybuowana na całym świecie przez Naxos; zdobywa pozytywne recenzje m.in. na portalach MusicWeb International, ClassicsToday.com i Fanfare Archive. Pierwsza z płyt, z muzyką G.G. Gorczyckiego, otrzymał w 2013 r. Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W latach 2013, 2015, 2017 i 2018 albumy Wrocław Baroque Ensemble zostały nominowane do Fryderyka, a krążek Mielczewski II został w 2019 r. uhonorowana tą nagrodą. W 2015 r. ukazała się, zrealizowana wraz z Chórem Chłopięcym NFM pod dyrekcją A. Kosendiaka, płyta Salzburska Msza Maryjna.

Zespół gościł na znakomitych międzynarodowych festiwalach, takich jak Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Lato Ochrydzkie, Emilia Romagna Festival czy Usedomer Musikfestival, oraz występował w wielu miastach Polski.

Andrzej Kosendiak
Dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Zainicjował cykl wydawnictw płytowych 1000 lat muzyki we Wrocławiu, jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu nagrania dzieł wszystkich W. Lutosławskiego. Szczególnym zainteresowaniem artysty cieszy się muzyka dawna. Koncertował w wielu krajach Europy i w USA. Nagrał nieznane dotąd dzieła z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, Biblioteki w Strasburgu, a także płyty z dziełami A.M. Bononciniego, G.G. Gorczyckiego (dwa albumy, z których pierwszy otrzymał nominację do Fryderyka, a drugi został wyróżniony Wrocławską Nagrodą Muzyczną), W.A. Mozarta, B. Pękiela (dwie płyty; jedna nominowana do Fryderyka 2017) i M. Mielczewskiego (nominacja do Fryderyka 2018). W kwietniu 2018 r. ukazały się dwa krążki nagrane pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka: Witold Lutosławski Opera omnia 07 – piosenki dla dzieci oraz Widma S. Moniuszki. Artysta dyryguje NFM Filharmonią Wrocławską i Chórem NFM, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Wrocław Baroque Ensemble oraz zespołami filharmonicznymi z całej Polski.

Aldona Bartnik
Ukończyła Wydział Muzyki Dawnej w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Regularnie koncertuje jako solistka oraz śpiewaczka zespołowa. W jej dorobku artystycznym znajduje się siedem albumów solowych. Jest laureatką konkursów wokalnych oraz stypendiów artystycznych. W 2018 r. wystąpiła w Montrealu m.in. z J. Savallem oraz włoskim zespołem La Risonanza.

Matthew Venner
Studiował w New College w Oxfordzie. Wykonuje szeroki repertuar, od dzieł barokowych po muzykę współczesną. Koncertował m.in. z The Cardinall’s Musick, The Sixteen i The Tallis Scholars. Jest członkiem Orlando Consort i chórzystą katedry św. Pawła w Londynie (jako vicar choral). Uczestniczył w inscenizacji Requiem Duruflégo z Birmingham Royal Ballet, a także Orfeusza i Eurydyki Glucka w Royal Opera House z Monteverdi Choir pod dyrekcją sir J.E. Gardinera. Zrealizował szereg nagrań dla brytyjskiej wytwórni Hyperion. W Polsce regularnie nagrywa jako solista dla NFM.

Maciej Gocman
Jest cenionym w kraju i za granicą specjalistą w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej. W kręgu jego zainteresowań znajduje się również muzyka współczesna. Na stałe współpracuje z Cantores Minores Wratislavienses, Ars Cantus oraz Collegio di Musica Sacra. Ponadto koncertuje z czołowymi zespołami polskimi i zagranicznymi. Jako solista występował na całym świecie, m.in. pod dyrekcją M. Gestera, P. Esswooda, E. Lópeza Banza, K. Masura i P. McCreesha. W jego dorobku fonograficznym znajduje się ponad 40 płyt CD oraz liczne nagrania telewizyjne i radiowe.

Tomáš Král
Studiował wokalistykę w Akademii Muzycznej i Teatralnej im. L. Janáčka pod kierunkiem A. Hlavsovej. Brał udział w kursach mistrzowskich u J. Hasler, H. Crooka, S. Mingardo i I. Kusnjera. Jest członkiem założycielem zespołu Collegium Vocale 1704, z którym występował na takich festiwalach, jak m.in. Praska Wiosna, Dresdner Musikfestspiele, Festival de La Chaise-Dieu, Festival de Sablé, Festival d’Ambronay, Tage Alter Musik Regensburg, Festival OudeMuziek Utrecht czy MAfestival Brugge. Pojawia się też na scenach operowych. Brał udział w wielu nagraniach, m.in. utworów J.D. Zelenki. Nagrywał dla Radio Klara, France Musique i telewizji Arte, Mezzo.

Jaromír Nosek
Ukończył studia na Wydziale Edukacji Uniwersytetu Karola w Pradze, uzyskując dyplom z dyrygentury chóralnej. Następnie skupił się na studiach wokalnych, które odbył w Konserwatorium Praskim oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Brał udział w kursach stypendialnych w Dartington, Sienie i Rzymie. Występował na licznych międzynarodowych festiwalach, takich jak Pražské jaro, Salzburger Festspiele, Festival d’Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival Bach de Montréal i Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México. Występuje w repertuarze oratoryjnym, kantatowym i operowym w Pradze, Schaffhausen, Lizbonie czy Wiesbaden.

Marta Niedźwiecka
Absolwentka klasy klawesynu Marty Czarny-Kaczmarskiej i Aleksandry Rupocińskiej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, a także Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy” w Lipsku w klasie Nicholasa Parle‘a. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich. Prowadzi szeroką działalność koncertową i dydaktyczną. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej, a także w Lidzbarku Warmińskim, podczas Energa Varmia Musica. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami, między innymi Wrocławską Orkiestrą Barokową, Ars Cantus, Cantores Minores Wratislavienses, Wrocław Baroque Ensemble. Występowała na takich festiwalach, jak: Wratislavia Cantans, Forum Musicum, Bach-Fest Leipzig, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, Usedomer Musikfestival. Brała udział w nagraniu płyt z muzyką dawną z zespołami: Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją A. Kosendiaka, Ars Cantus czy Cantores Minores Wratislavienses. Stypendystka DAAD (2008), laureatka Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2007) oraz programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2010). Kierownik artystyczny projektu "Zapomniane Miasto 2016", realizowanego przez Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w ramach programu Europejska Stolica Kultury 2016.


Koncert współfinansowany przez IMIT