Koncert z cyklu Rok Wazowski, 14 kwietnia 2019 r.

Koncert z cyklu Rok Wazowski

14 kwietnia 2019 r.

godz. 18.00

Sala Wielka


Program:

Pasja Jezusa w responsoriach Alessandra Scarlattiego

(I Responsori della Settimana Santa)

Część I

Responsorium Tenebrae factae sunt

Toccata organowa

Motectus Ad Dominum cum tribularer clamavi

Responsorium Tradiderunt me

Responsorium Jesum tradidit impius

Responsorium Caligaverunt

Fuga d-moll na organy

Responsorium Sicut ovis

Responsorium Jerusalem, surge

Responsorium Plange quasi virgo

Fuga C-dur na organy

Motectus Exurge Domine

Część II

Toccata organowa

Motectus Intellige clamorem meum

Responsorium Recessit pastor noster

Responsorium O vos omnes

Responsorium Ecce quomodo moritur iustus

Fuga del II Tono na organy

Responsorium Astiterunt reges

Responsorium Aestimatus sum

Responsorium Sepulto Domino

Fuga del III Tono na organy

Graduale Miserere

Wykonawcy:

LA STAGIONE ARMONICA

SILVIA TOFFANO * sopran

FEDERICA CAZZARO sopran

STEFANIA CERUTTI   sopran

SARA PEGORARO sopran

LAURA BRUGNERA* kontralt

ILARIA COSMA kontralt

VIVIANA GIORGI   kontralt

MARINA MEO kontralt

MICHELE DA ROS* tenor

DAVID BARRIOS** tenor

ALESSANDRO GARGIULO tenor

STEFANO PALESE tenor

MATTEO BELLOTTO* bas

FILIPPO BORDIN bas

ALESSANDRO MAGAGNIN   bas

ALESSANDRO PITTERI bas

CARLO ROSSI organy

SERGIO BALESTRACCI dyrygent

*versus

**Jesus


Kompozycje powstałe na Wielki Tydzień stanowił część Ciemnej Jutrzni, złożonej liturgii czwartku, piątku i soboty przed Wielkanocą i początkowo odbywały się w pierwszych godzinach po północy, następnie dla większej wygody zostały przeniesione na godziny wieczorne środy, czwartku i Wielkiego Piątku. Nazwa Ciemnej Jutrzni odsyłała zarówno do dnia, w którym liturgia się odbywała, jak i do ciemności ducha spowodowanej pasją i śmiercią Chrystusa.

Liturgia przewidywała serię elementów o charakterze dramatycznym i reprezentatywnym. Był używany specjalny świecznik nazywany błyskawicą, na którym umieszczano piętnaście świec. Po każdym psalmie gaszono jedną świecę, natomiast piętnasta świeca po pieśni Benedictus nie była gaszona, ale niesiono ją zapaloną na ołtarz, pozostawiając kościół w ciemności, co miało symbolizować wszechobecny ból z powodu śmierci Chrystusa. Wówczas celebrant uderzał laską o podłogę i wtedy wierni włączali się do przedstawienia, uderzając i zapoczątkowując tak zwane „trzęsienie ziemi”.

Responsoria, psalmy i niektóre lekcje były intonowane w cantus firmus, podczas gdy inne części były recytowane; części śpiewane śpiewem gregoriańskim zainspirowały wielu kompozytorów do tworzenia nowych intonacji polifonicznych, zwłaszcza od XVI do XVII wieku, choć nie brakuje przykładów tych kompozycji także w innych epokach.

Ostatnia kopia responsoriów Wielkiego Tygodnia jest przypisywana Scarlattiemu, zawarta jest w manuskrypcie 443 Akademii Filharmonicznej z Bolonii, który obok responsoriów zawiera także kilka lamentów oraz jedenaście motetów zebranych pod ogólnym tytułem Motety na Wielki Post.

W tym programie zostanie przedstawiona Pasja począwszy od zdrady Judasz aż do śmierci Chrystusa: od siódmego responsorium Wielkiego Piątku (Tradiderunt me) do dokonania się ofiary (Sepulto Domino). Utwory organowe dają okazję do narracji oraz refleksji, przywoływanej szczególnie w partiach solowych motetów.

Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Zamku oraz online.