Festiwal IN TEMPORE REGUM / Muzyka Czasu Królów - 13 września 2020 r.

Festiwal  In TemoporeRegum -  Muzyka Czasu Królów

13 września 2020 r.

godzina 19:00

Sala Wielka


LECHLEITNER – STACHOWICZ – SZCZUROWSKI
MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU. KONCERT INAUGURACYJNY

PROGRAM
Szymon Ferdynand Lechleitner – Exsultate Jubilate
Szymon Ferdynand Lechleitner – Victor subactis inferis
Damian Stachowicz – Litaniae de Beata Maria Virgine
Jacek Szczurowski – Missa ex D
WYKONAWCY
MARTA BOBERSKA SOPRAN
IWONA LUBOWICZ SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
ROBERT GIERLACH BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
LILIANNA KRYCH PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
KRZYSZTOF GARSTKA DYRYGENT

Festiwal IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów ma na celu upowszechnianie wciąż jeszcze mało znanej i niewystarczająco docenianej muzyki tworzonej i wykonywanej w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku. O niezwykłym bogactwie kultury artystycznej polskiego baroku świadczą zarówno utwory powstające na dworach królewskich i magnackich, jak i te uwieczniane w rękopisach przechowywanych w bibliotekach klasztornych.


Niestety na temat biografii niektórych twórców muzyki religijnej tego okresu wiadomo dzisiaj niewiele. Tak jest w przypadku Szymona Ferdynanda Lechleitnera, działającego na terenie Rzeczypospolitej w I połowie XVIII wieku. Jego dzieła zachowały się w wielu różnych ośrodkach (m.in. w klasztorach jezuitów, pijarów, benedyktynek, cystersów), co wskazuje na dużą popularność muzyki tego twórcy. Więcej wiadomo na temat innego uznanego już za życia kompozytora, pijara – o. Damiana Stachowicza (1658-1699). Litaniae de Beata Maria Virgine to kompozycja napisana prawdopodobnie na potrzeby nabożeństw odprawianych w rzeszowskim kolegium zakonnym. Bogactwo zastosowanych w tym utworze figur retoryczno-muzycznych świadczy o doskonałym wykształceniu i wielkim talencie Stachowicza.


Działający w XVIII wieku Jacek Szczurowski uważany jest za jednego z najpłodniejszych kompozytorów jezuickich, choć do dziś zachowało się niewiele jego utworów. Poza gatunkami muzyki religijnej pisał także muzykę instrumentalną. Cechy stylu galant charakteryzujące wieńczącą koncert Missa ex D wskazują na to, że utwór pochodzi z okresu dojrzałej twórczości kompozytora.


Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Bilety dostępne na www.ewejsciowki.pl


Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika dostępne na www.operakrolewska.pl. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w max 50%.