Mozart: trzy pokolenia / Marta Boberska – recital, 14 marca 2020 r.

Mozart: trzy pokolenia / Marta Boberskarecital

14 marca 2020 r.

godz. 19.00

Sala Koncertowa

Wykonawcy

Marta Boberska – sopran
Katarzyna Drogosz – fortepian historyczny (Rosenberger 1805)

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart (1756‒1791) – Fantazja c-moll KV 475
Wolfgang Amadeus Mozart – Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte KV 520
Franz Xaver Mozart (1791‒1844) – Wie der Tag mir schleichet
Wolfgang Amadeus Mozart – An Chloe KV 524
Leopold Mozart (1719‒1787) – Sonata C-dur
Wolfgang Amadeus Mozart – Oiseaux, si tous les ans KV 307
Franz Xaver Mozart – An die Bäche
Wolfgang Amadeus Mozart – Das Veilchen KV 476
Franz Xaver Mozart – Polonez g-moll
Franz Xaver Mozart – An Emma
Wolfgang Amadeus Mozart – Abendempfindung an Laura KV 523

Kup bilet >

Nazwisko „Mozart” w powszechnej świadomości niepodzielnie kojarzy się z jedną postacią – mianowicie z Wolfgangiem Amadeuszem, jednym z najgenialniejszych kompozytorów w historii muzyki. Dla tych jednak, którzy choć w niewielkim stopniu zgłębili biografię wiedeńskiego mistrza, jasne jest, że ogromną rolę w ukształtowaniu tego niezwykłego talentu spełnił ojciec – Leopold. Przedwcześnie zmarły Wolfgang Amadeusz nie zdążył zbudować podobnej relacji z własnymi dziećmi. Mimo to dwaj potomkowie geniusza, którzy dożyli dorosłości – Carl Thomas oraz Franz Xaver Wolfgang – otrzymali należytą edukację muzyczną, o co zadbała ich matka, Konstancja. Młodszy z dwóch synów, osierocony przez ojca w wieku zaledwie pięciu miesięcy, odznaczał się szczególną muzykalnością. Znany przez sobie współczesnych jako Wolfgang Amadeus syn koncertował w całej Europie, z powodzeniem wykonując na fortepianie muzykę swego ojca i swoją własną.

Podczas koncertu zabrzmi zatem twórczość kompozytorów reprezentujących trzy pokolenia zacnego rodu, ale też trzy różne oblicza muzyki II połowy XVIII i I połowy XIX wieku. W Sonacie C-dur Leopolda Mozarta, utrzymanej w stylu galant, znać jeszcze ślady przedklasycznego podejścia do formy. Kompozycje Wolfganga Amadeusza – zarówno te na fortepian, jak i pieśni – stanowią przykład nie tylko dojrzałego stylu klasycznego, ale także niezwykłej dramaturgicznej wyobraźni kompozytora. Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte KV 520, An Chloe KV 524 czy bodaj najsłynniejsza jego pieśń Veilchen KV 476 to sceny odmalowane w swobodnej formie, niemalże wyjęte z życia. Twórczość Franza Xavera natomiast zapowiada już nową epokę. Melancholijne polonezy i ekspresyjne pieśni utrzymane są bowiem w duchu wczesnego romantyzmu.

Czas trwania: 1 h 10 min (bez przerwy)

Więcej informacji: www.operakrolewska.pl