Koncert inauguracyjny cyklu "Rok Wazowski", 3 lutego 2019 r.
3 lutego 2019 r.
godz. 18.00
Sala Wielka
Program:
Marcin Mielczewski
Triumphalis Dies
Missa Triumphalis
Kyrie
Gloria
Canzona seconda a due
Credidi
Veni Domine
Laetatus sum
Currite Populi
****
Nisi Dominus
Canzona 2 a 3
Vesperae Dominicales
Dixit Dominus
Confitebor
Beatus vir
Laudate pueri
Magnificat
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany
Matthew Venner, Piotr Łykowski – kontratenory
Maciej Gocman, Benjamin Glaubitz – tenory
Tomaš Kral, Jaromir Nosek – basy
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Radosław Kamieniarz, Małgorzata Kosendiak – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Přemek Vacek, Michele Cinquina – theorby
Marta Niedźwiecka – organy
Russell Gilmour, Nicholas Wright – cynki
Johannes Kronfeld, Ferdinand Hendrich , Masafumi Sakamoto, Karl-Heinrich Wendorf – puzony
Organizatorem koncertu jest Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum we współpracy
z Narodowym Forum Muzyki oraz Instytutem Muzyki i Tańca.
Marcin Mielczewski był najszerzej znanym w Europie kompozytorem polskim epoki baroku. Ten fakt zasługuje na szczególną uwagę. Jego utwory grano w ośrodkach niemieckich, w Danii, Gdańsku, na Śląsku, Morawach, Słowacji i Ukrainie, w Rosji i przypuszczalnie nawet w Paryżu. W swojej twórczości posługiwał się charakterystyczną dla siebie techniką koncertującą zarówno w instrumentalnych canzonach oraz utworach wokalno-instrumentalnych o niewielkiej obsadzie, jak i monumentalnych utworach wielochórowych budowanych na zasadzie dialogu solo – tutti.
Mielczewski nawiązywał do rozwiązań kompozytorów weneckich, takich jak Claudio Monteverdi czy Giovanni Rovetta oraz rzymskich, znanych mu z dworu królewskiego polskich Wazów, takich jak Giovanni Francesco Anerio czy Marco Scacchi, jak również bolońskich, takich jak Girolamo Giaccobi.
W swoich utworach wykorzystywał także melodie pieśni i tańców, zwłaszcza popularnych w Polsce. Styl koncertujący był wykładnikiem nowoczesnego myślenia i właściwie zdominował XVII oraz XVIII wiek.
Obecnie cały znany dorobek Mielczewskiego obejmuje ponad sto dwadzieścia kompozycji. Około sześćdziesięciu z nich zachowało się w całości (dwie w formie druku, reszta w rękopiśmiennych odpisach), około trzydziestu innych – we fragmentach, pozostałe znane są tylko z tytułu. Wśród zachowanych dzieł zdecydowaną większość stanowią utwory religijne z tekstem łacińskim, wykonywane przez zespoły śpiewaków z towarzyszeniem instrumentów lub a cappella.
Rękopiśmienne kopie (na ogół niedatowane, ale pochodzące z drugiej połowy XVII wieku) obecnie znajdują się w archiwach w Berlinie (m.in. zbiór z dawnej Biblioteki Miejskiej we Wrocławiu), Paryżu, Kromieryżu, Lewoczy i Wilnie, a także w Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Niektóre kompozycje, znajdujące się do II wojny światowej w naszym kraju, uważa się za zaginione i znane są one tylko z XX-wiecznych kopii lub fotografii.
- Afisz.pdf (614.0 KB) -