Biografie

Aldona Bartnik
Ukończyła Wydział Muzyki Dawnej w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Regularnie koncertuje jako solistka oraz śpiewaczka zespołowa. W jej dorobku artystycznym znajduje się siedem albumów solowych. Jednym z nich jest nagrana z holenderskim pianistą M. Lammertsem van Buerenem płyta Melancholia, poświęcona twórczości pieśniarskiej polskich kompozytorów. Śpiewaczka współpracuje m.in. z Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Vox Luminis, De Nederlandsche Bachvereniging i Wrocławską Orkiestrą Barokową. Jest również laureatką konkursów wokalnych oraz stypendiów artystycznych. Promocja polskiej kultury za granicą przyniosła jej nominację do nagrody Polonus, przyznawanej przez polonię holenderską. W 2018 r. sopranistka wystąpiła w Montrealu m.in. z J. Savallem oraz włoskim zespołem La Risonanza.

Aleksandra Turalska

Ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie V. Narywskiej oraz H. Michalak, otrzymując w 2011 r. dyplom z wyróżnieniem. Obecnie jest etatową śpiewaczką Chóru NFM, pracującego pod dyrekcją A. Franków-Żelazny. Ponadto występuje z prestiżowymi europejskimi zespołami, takimi jak Collegium Vocale Gent, Collegium 1704 oraz Gli Angeli Genève. W trakcie swojej kariery miała możliwość współpracy z tak znakomitymi artystami, jak J. Kaspszyk, V. Luks, P. McCreesh, S. MacLeod, G. Antonini czy Ph. Herreweghe. Chętnie podejmuje współpracę ze współczesnymi kompozytorami – wykonuje m.in. dzieła M. Palmeriego, M. Bembinowa oraz P. Mykietyna.

Matthew Venner
Studiował w New College w Oxfordzie. Wykonuje szeroki repertuar od dzieł barokowych po muzykę współczesną. Koncertował z wieloma czołowymi grupami wokalnymi, m.in. z The Cardinall’s Musick, The Sixteen i The Tallis Scholars. Współpracował z takimi zespołami, jak Ex Cathedra, King’s Consort, London Mozart Players, City of Birmingham Symphony Ochestra, Gabrieli Consort, I Fagiolini. Jest członkiem Orlando Consort, a także chórzystą katedry św. Pawła w Londynie (jako vicar choral). Występował w wielu produkcjach scenicznych, w tym I went to the house but did not enter Goebbelsa z Hilliard Ensemble w Teatrze Narodowym w Pradze oraz w Burzy wg Szekspira w Globe Theatre w Londynie. Uczestniczył też w inscenizacji Requiem Duruflégo z Birmingham Royal Ballet, a także Orfeusza i Eurydyki Glucka w Royal Opera House z Monteverdi Choir pod dyrekcją sir J.E. Gardinera. Zrealizował szereg nagrań dla brytyjskiej wytwórni Hyperion. W Polsce regularnie nagrywa jako solista dla Narodowego Forum Muzyki.

Maciej Gocman
Jest cenionym w kraju i za granicą specjalistą w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej; w kręgu jego zainteresowań znajduje się również muzyka współczesna. Na stałe współpracuje z Cantores Minores Wratislavienses, Ars Cantus oraz Collegio di Musica Sacra, ponadto koncertuje z takimi zespołami, jak Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Concerto Polacco, Il Tempo, Arte dei Suonatori, Harmonia Sacra, Subtilior Ensemble, Concerto Köln, Capilla Flamenca, De Labyrintho, Weser-Renaissance, Irish Baroque Orchestra i Warszawska Opera Kameralna. Jako solista występował na całym świecie pod dyrekcją m.in. M. Gestera, P. Esswooda, E. Lópeza Banzo, K. Masura i P. McCreesha. W jego dorobku fonograficznym znajduje się ponad 40 płyt CD oraz liczne nagrania telewizyjne i radiowe.

Benjamin Glaubitz

Pierwsze muzyczne wykształcenie zdobył w słynnym chórze chłopięcym Dresdner Kreuzchor. Studiował w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie u M. Trappe-Wiel oraz O. Bära. Ponadto kształcił się w ramach kursów mistrzowskich u Ch. Lehmann, P. Schreiera, D. Fischera-Dieskau, L. Odiniusa i G. Hubera. Występował z takimi zespołami, jak m.in. Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, Tonhalle-Orchester Zürich, Staatskapelle Dresden, Dresdner Philharmonie, Dresdner Barockorchester, Lautten Compagney, Ensemble La Partita, Bach-Collegium Stuttgart, Collegium 1704, Staatskapelle Halle, Prague Symphony Orchestra, Hong Kong Sinfonietta, Dresdner Kreuzchor i Collegium Vocale Gent oraz pod batutą wielu znanych dyrygentów, takich jak K.-F. Beringer, F. Bonizzoni, A. De Marchi, L. Güttler, W. Katschner, E. Klemm, J. Krause, R. Kreile, V. Luks, M. Messori, T. Netopil, M. Poschner, H.-Ch. Rademann, H. Rilling i J.-P. Weigle. Koncertuje solo oraz jako członek zespołów w licznych ośrodkach muzycznych Europy, Azji i Ameryki Południowej. Przyszłe projekty artysty obejmują m.in. wykonania partii Ewangelisty w Pasji wg św. Mateusza J.S. Bacha pod batutą R. Goebla.

Tomáš Král

Studiował wokalistykę w Akademii Muzycznej i Teatralnej im. L. Janáčka pod kierunkiem A. Hlavsovej. Ponadto brał udział w kursach mistrzowskich u J. Hasler, H. Crooka, S. Mingardo i I. Kusnjera. Od 2005 r. regularnie współpracuje z Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea, Capella Regia, Ensemble Inégal oraz Ensemble Tourbillon. Jest członkiem założycielem zespołu Collegium Vocale 1704, z którym występował na takich festiwalach, jak m.in. Praska Wiosna, Dresdner Musikfestspiele, Festival de La Chaise-Dieu, Festival de Sablé, Festival d’Ambronay, Tage Alter Musik Regensburg, Festival OudeMuziek Utrecht czy MAfestival Brugge. Okazjonalnie współpracuje również z Collegium Vocale Gent, Doulce Mémoire, L’Aura Soave z Cremony, Red Herring i Cinquecento. Pojawia się także na scenach operowych. Brał udział w wielu cenionych nagraniach, w szczególności utworów J.D. Zelenki, m.in. Missa votiva, Requiem i Officium defunctorum oraz Responsoria pro hebdomada sancta. Nagrywał także dla radia (Radio Klara, France Musique) i telewizji (Arte, Mezzo).

Jaromír Nosek
Ukończył studia na Wydziale Edukacji Uniwersytetu Karola w Pradze, uzyskując dyplom z dyrygentury chóralnej. Następnie skupił się na studiach wokalnych, które odbył w Konserwatorium Praskim oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Brał udział w kursach stypendialnych prowadzonych przez Dartington International Summer School, Accademia Chigiana w Sienie i Conservatorio di Musica Santa Cecilia w Rzymie. Współpracuje z renomowanymi orkiestrami i zespołami wokalnymi, takimi jak m.in. Collegium 1704, Cappella Mariana, Musica Florea, Prague Symphony Orchestra, Vox Luminis, Doulce Mémoire, La Venexiana, Lautten Compagney czy Gli Angeli Genève. Występował na licznych międzynarodowych festiwalach, takich jak m.in. Pražské jaro, Salzburger Festspiele, Festival d’Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival Bach de Montréal i Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México. Występuje zarówno w repertuarze oratoryjnym i kantatowym, jak i operowym – można go usłyszeć m.in. w Estates Theatre w Pradze, Stadttheater Schaffhausen, Centro Cultural de Belém w Lizbonie czy Hessisches Staatstheater w Wiesbaden.

Wrocław Baroque Ensemble

Jest jednym z zespołów działających przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Został założony przez Andrzeja Kosendiaka i od początku funkcjonuje pod jego artystycznym kierownictwem. Współpracuje na stałe z muzykami Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, a także z solistami i instrumentalistami z Polski i Europy (głównie z Czech, Wielkiej Brytanii i Niemiec).

Wrocław Baroque Ensemble wykonuje przede wszystkim repertuar barokowy (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej): od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne i kantatowe. Gościł na znakomitych międzynarodowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans czy Usedomer Musikfestival, oraz występował w wielu miastach Polski.

Zespół ma w dorobku kilka płyt CD, m.in. wziął udział w nagraniu dwóch albumów z muzyką G.G. Gorczyckiego (2012, 2014). Pierwszy z nich otrzymał nominację do nagrody muzycznej Fryderyk 2013 oraz został wyróżniony Wrocławską Nagrodą Muzyczną. W 2015 r. ukazała się kolejna płyta zespołu – Salzburska Msza Maryjna, zrealizowana wraz z Chórem Chłopięcym NFM pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. W 2017 r. został wydany album z dziełami B. Pękiela, który również otrzymał nominację do nagrody muzycznej Fryderyk 2017. W następnym roku do Fryderyka nominowano album z utworami M. Mielczewskiego. W przygotowaniu jest drugi krążek z muzyką M. Mielczewskiego, a w planach zespołu są nagrania kolejnych dzieł polskich kompozytorów epoki baroku.

Andrzej Kosendiak

Dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Zainicjował cykl wydawnictw płytowych 1000 lat muzyki we Wrocławiu, jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu nagrania dzieł wszystkich W. Lutosławskiego. Dzięki jego staraniom realizowany jest wspólny projekt fonograficzny P. McCreesha i Chóru NFM, obejmujący nagrania wielkich dzieł oratoryjnych. Szczególnym zainteresowaniem artysty cieszy się muzyka dawna: w 1985 r. współzałożył zespół Collegio di Musica Sacra i do dziś nim kieruje. Koncertował w wielu krajach Europy, a także w USA, występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i w renomowanych salach koncertowych. Nagrał nieznane dotąd dzieła z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, z Biblioteki w Strasburgu, a także płyty zawierające dzieła A.M. Bononciniego, G.G. Gorczyckiego (dwa albumy, z których pierwszy otrzymał nominację do Fryderyka, a drugi został wyróżniony Wrocławską Nagrodą Muzyczną), W.A. Mozarta, B. Pękiela (dwie płyty; jedna nominowana do Fryderyka 2017) i M. Mielczewskiego (nominacja do Fryderyka 2018). W kwietniu 2018 r. ukazały się dwa krążki nagrane pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka: Witold Lutosławski Opera omnia 07 – piosenki dla dzieci oraz Widma S. Moniuszki. Artysta dyryguje NFM Filharmonią Wrocławską i Chórem NFM, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Wrocław Baroque Ensemble oraz zespołami filharmonicznymi z całej Polski. W 2016 r. został laureatem Nagrody Prezydenta Wrocławia; ponadto otrzymał Dolnośląski Klucz Sukcesu w kategorii „Największa osobowość w promocji regionu”, nagrodę Emocje 2017 Radia Wrocław Kultura w kategorii „Osobowość sezonu kulturalnego”, a także Austriacki Krzyż Honorowy I Klasy za Zasługi w Nauce i Sztuce (2018) i Diament Wrocławia (2018) za działalność na rzecz kultury.