Szkoły ponadpodstawowe

> Cennik i ważne informacje

> Formularz zamówienia lekcji

> Regulamin rezerwacji lekcji muzealnych


1. HISTORIA PARLAMENTARYZMU W POLSCE

Zajęcia odbywają się w Salach Sejmowych Zamku i mają formę inscenizacji, podczas której uczniowie wcielają się w posłów dawnych województw Rzeczypospolitej i odtwarzają obrady sejmu. Poznają elementy ustroju I Rzeczypospolitej, specyfikę demokracji szlacheckiej, obyczaje sejmowe i sejmikowe. Dowiadują się, na czym polegało „ucieranie stanowisk” i po co nasi przodkowie stworzyli liberum veto, oraz jak zmieniały się zasady parlamentarno-ustrojowe od XVI do XVIII w.

2. KSIAŻĘ, KRÓL, PREZYDENT

Zamek od XV w. był siedzibą władców: książąt mazowieckich, królów polskich, księcia warszawskiego, a w okresie zaborów – namiestników carskich i w końcu prezydenta II Rzeczypospolitej. W czasie lekcji uczniowie poznają różne systemy władzy i typy ustrojów. Poznają różnice w zakresie władzy i kompetencji księcia, króla i prezydenta. Omawiają takie zagadnienia, jak państwo i władza, oraz śledzą ewolucję tych pojęć na przestrzeni dziejów.

3. ANTYK W KULTURZE EUROPEJSKIEJ

Lekcja ta doskonale sprawdzi się jako wprowadzanie do epoki oświecenia, ale również jako powtórka antyku. Uczniowie poznają różne sposoby recepcji i wykorzystania antyku, zwłaszcza mitologii Greków i Rzymian, w kulturze dawnej Rzeczypospolitej oraz wpływ sztuki antycznej na rozwój stylu klasycystycznego.

4. NIE TYLKO OBIADY CZWARTKOWE. STANISŁAW AUGUST I JEGO MECENAT

Nieformalne spotkania literackie, skupiające wokół króla uczonych czasów oświecenia, wywarły ogromny wpływ na polską kulturę. Poruszane przy królewskim stole zagadnienia społeczne, polityczne i artystyczne zaowocowały licznymi inicjatywami – założeniem ministerstwa edukacji nazwanego Komisją Edukacji Narodowej, ożywieniem wydawnictw literackich, powstanie spektakli teatralnych, projektów reform państwowych. Podczas lekcji uczniowie zobaczą nastrojowe wnętrza, w których odbywały się słynne obiady, oraz poznają uczestników – czołowych przedstawicieli polskiego oświecenia.

5. KSIĘSTWO WARSZAWSKIE. MAŁE PAŃSTWO WIELKICH NADZIEI / pałac Pod Blachą

Przełom XVIII i XIX w. to w historii Polski okres niezwykle burzliwy. Uchwalenie Konstytucji 3 maja, wojna w jej obronie, powstanie kościuszkowskie, utworzenie Księstwa Warszawskiego, walki u boku Napoleona – to tylko kilka wydarzeń, w których brał udział książę Józef Poniatowski. Podczas lekcji uczniowie poznają podstawowe fakty dotyczące ustroju i terytorium Księstwa, jego sytuację polityczną i militarną. Lekcja wzbogacona o prezentację multimedialną odbywa się w nastrojowych wnętrzach pałacu Pod Blachą, gdzie swój apartament miał książę Józef.

6. REMBRANDT I SKARBY KRÓLEWSKIEJ GALERII - zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 70 zł / klasa, możliwość zamówienia audiodeskrypcji

Zamiłowanie Stanisława Augusta do sztuki zaowocowało wspaniałą kolekcją obrazów. Wśród wybitnych dzieł znajdziemy dwa obrazy Rembrandta van Rijna: Dziewczyna w ramie obrazu i Uczony przy pulpicie. Lekcja jest pretekstem do poznania biografii tego malarza, jego twórczości oraz rozumienia specyficznej terminologii, takiej jak np. kompozycja, temat, światłocień, perspektywa. Na przykładzie obrazów z królewskiej galerii uczniowie poznają gatunki malarstwa, ich cechy charakterystyczne, a także różne techniki malarskie. Podczas zajęć uczniowie zastanowią się, czym jest arcydzieło, kolekcja oraz muzeum.

7. ŻYCIE JEST SNEM – CZŁOWIEK BAROKU, JEGO OBYCZAJOWOŚĆ I SZTUKA / lekcja na wystawie czasowej Caravaggio i inni mistrzowie

Kontrreformacyjna religijność, poczucie wewnętrznego rozdarcia, zmysłowość a jednocześnie strach przed Bogiem i przemijaniem – obrazy mistrzów XVI i XVII wieku to żywa i niezapomniana lekcja historii. Zapadają w pamięć równie mocno jak przejmujące utwory Jana Andrzeja Morsztyna czy Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego. Wirtuozeria formalna, erudycja i wieloznaczność w sztukach plastycznych osiągnęła  przecież równie wysoki poziom jak utwory literackie z epoki. Lekcja na wystawie będzie więc okazją by podziwiając malarskie arcydzieła m.in. Caravaggia (Chłopiec ugryziony przez jaszczurkę, Narcyz) przywołać także twórczość znanych i podziwianych do dzisiaj Szekspira czy Moliera. Będzie też ilustracją najważniejszych zjawisk i wydarzeń historycznych kształtujących człowieka XVII w. Wspólnie z uczniami prowadzący zajęcia zastanowią się także na ile emocjonalność człowieka baroku jest czytelna i bliska współczesności.

8. W ZAMKU I OGRODZIE

Otwarcie Ogrodu Dolnego Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum stało się okazją do zgłębienia tematyki związanej z ogrodami, zakładanymi wokół głównej rezydencji królewskiej oraz prywatnych pałaców w Warszawie. Celem zajęć jest prezentacja historii ogrodów zamkowych oraz motywów roślinnych w dekoracjach wnętrz. Uczniowie poznają funkcje, jakie pełniły ogrody w określonych okresach historycznych (użytkowe i dekoracyjne), ich style (ogrody francuskie i angielskie), a także poznają symbolikę zarówno elementów dekoracyjnych ogrodów, jak i poszczególnych gatunków roślin, które funkcjonują jako symbole i alegorie w sztuce i literaturze. Zajęcia prowadzone w Zamku i ogrodzie pokazują, jak ważną i integralną część rezydencji stanowiły ogrody.

UWAGA! Lekcja sezonowa, realizowana we wrześniu, w maju i czerwcu. Zajęcia odbywają się w ogrodach i we wnętrzach zamkowych. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany trasy lekcji  w razie złych warunków atmosferycznych.

9. WIZYTA U KRÓLA - lekcja dostępna w języku angielskim, zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 70 zł / klasa, możliwość zamówienia audiodeskrypcji

Wędrówka po najpiękniejszych salach zamkowych jest okazją do rozmowy o życiu codziennym i prerogatywach władzy królów polskich. Podczas lekcji uczniowie poznają życie dworskie i znaczenie ceremoniału, dyskutują o różnych rodzajach wizyt (audiencja, wizyta prywatna). Zastanawiają się również nad symboliką wystroju sal zamkowych.

10. ZAMEK MIĘDZYWOJENNY I II RZECZPOSPOLITA - zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 70 zł / klasa

Zamek był jednym z głównych gmachów II Rzeczypospolitej. Tutaj podejmowano gości zagranicznych i tu odbywały się uroczystości państwowe. W latach 1926–1939 Zamek był rezydencją prezydenta Ignacego Mościckiego. Podczas lekcji uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z polityką wewnętrzną i zagraniczną państwa. Nauczą się rozróżniać władzę ustawodawczą od wykonawczej, a także poznają rolę i znaczenie marszałka Józefa Piłsudskiego oraz Romana Dmowskiego.

11. ZNISZCZENIE I ODBUDOWA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO

Młode pokolenie często nie zdaje sobie sprawy, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu w miejscu,
gdzie dziś stoi Zamek, był pusty plac. Odbudowa Zamku była oczywistą, choć śmiałą, decyzją, uwikłaną w konteksty: polityczny, społeczny i historyczny. Ogrom pracy związany z odbudową wymagał wspólnego wysiłku przedstawicieli wielu zawodów – archeologów, historyków, architektów, konserwatorów i innych. Podczas zajęć uczniowie odnajdą oryginalne fragmenty uratowane z dawnego Zamku i poznają historię jego odbudowy. Poznają również pojęcia, takie jak rekonstrukcja, renowacja, konserwacja, oraz zastanowią się nad znaczeniem muzeum jako miejsca ochrony dziedzictwa kultury.


Zapraszamy do śledzenia naszego profilu Edukacja w Zamku Królewskim w Warszawie