Włoskie widoki van Wittela | Zamek Królewski w Warszawie

Włoskie widoki van Wittela

Grafika promocyjna wystawy wykonana na podstawie jednej z wedut prezentowanych na wystawie
Zdjęcie z wystawy
Zdjęcie z wystawy
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie
Zbliżenie na podpis wmontowany w ramę obrazu
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie
Zbliżenie na fragment obrazu na wystawie


Włoskie widoki van Wittela

22 marca – 23 czerwca 2024 r.

Pokój Oficerski i Sala Gwardii Konnej Koronnej

Wystawa włączona w Trasę Królewską



Kto choć raz postawił nogę na włoskiej ziemi, ten wie, jak trudno pozostać odpornym na jej urodę. Nie dziwi zatem, że także przed wiekami wielu przybyszów z Północy ulegało urokowi rozsłonecznionych krajobrazów Italii, usianych malowniczymi miastami i miasteczkami. To właśnie połączenie doświadczeń artystów przybywających zza Alp z fascynacją południowym kolorytem przyczyniło się do rozwoju włoskiego malarstwa wedutowego, kojarzonego przede wszystkim z wiernie przedstawionymi widokami miejskimi. Jednym z jego najważniejszych przedstawicieli był Gaspar van Wittel, nazywany ojcem włoskiej szkoły wedutyzmu. Zapraszamy w szczególną podróż do serca kultury europejskiej, którego piękno zostało uwiecznione ręką mistrza na czternastu starannie wyselekcjonowanych dziełach.

Europejskie malarstwo pejzażowe ma swoją długą historię. Pierwsze próby przedstawiania krajobrazów podejmowano już w czasach starożytnych. Przykłady malowideł ściennych ukazujących podmiejskie wille, ogrody i morskie wybrzeża zachowały się w Pompejach i Herkulanum. Do przedstawień krajobrazowych powrócono na dużą skalę w czasach renesansu. Rozległe widoki pojawiały się zarówno w dziełach o tematyce świeckiej, jak i religijnej, wciąż jednak pełniły rolę tła dla scen i postaci, w których koncentrował się cały ładunek znaczeniowy dzieł. Jako samodzielny gatunek krajobraz wyodrębnił się i został usankcjonowany w XVII w. Do jego rozwoju przyczynili się szczególnie artyści holenderscy, wśród których należy wymienić tak sławnych twórców jak Johannes Vermeer (1632-1675) i Jacob van Ruisdael (1628/1629-1682)*. W ujęciu tych autorów postaci ludzi i zwierząt, choć występujące w malowanych przez nich krajobrazach, przestały pełnić kluczową rolę i uzasadnienie dla powstania dzieł.

Spadkobiercą rozwiązań wypracowanych przez holenderskich mistrzów, których malarstwo dążyło do topograficznej wierności przedstawianych miejsc, stał się Gaspar van Wittel. Artysta przyszedł na świat w połowie XVII w. w rodzinie, która osiedliła się w Amersfoort, położonym nieopodal Utrechtu, w Północnych Niderlandach. Malarstwa uczył się u Matthiasa Withoosa (ok. 1627-1703), który specjalizował się w detalicznym przedstawianiu przedmiotów, roślin i zwierząt na tle pejzaży. W wieku nieco ponad 20 lat wyruszył na południe w towarzystwie innego artysty wywodzącego się z pracowni Withoosa. Oczarowany krajobrazami Italii, osiadł w Rzymie i przez blisko 60 kolejnych lat tworzył weduty, które w mistrzowski sposób łączyły w sobie topograficzną poprawność z wydawałoby się niemożliwą do uchwycenia atmosferą włoskich miast.

Artysta, wśród Włochów funkcjonujący pod zlatynizowanym nazwiskiem Vanwitelli, wypromował swoją twórczością gatunek malarski, który odniósł spektakularny sukces w całej Europie. Jego dzieła znakomicie wpisały się w potrzeby odwiedzających Italię podróżnych odbywających tzw. Grand Tour – tj. podróż, która miała kształtować m.in. osobowość i gust artystyczny elit europejskich.

Naśladowcami van Wittela i kontynuatorami jego artystycznych wizji byli m.in. Michele Marieschi (1710-1743)**, Antonio Canal zwany Canalettem (1697-1768) i jego siostrzeniec – Bernardo Bellotto (1722-1780), szczególnie bliski Zamkowi Królewskiemu***.

Na wystawie można podziwiać 14 wyselekcjonowanych prac van Wittela, w tym 13 obrazów i 1 rysunek. Są to głównie widoki Rzymu i Neapolu – dwóch miast szczególnie istotnych dla rozwoju kariery artystycznej van Wittela.

Kurator wystawy: Alicja Jakubowska

Wystawie towarzyszą:
 


 

*W kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie znajduje się krajobraz zimowy Jacoba van Ruisdaela (1628/1629-1682), który można podziwiać w Galerii Arcydzieł na parterze Zamku oraz na stronie kolekcji naszego muzeum. Zobacz> 

** Do kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie została zakupiona niedawno weduta przedstawiająca Canal Grande w Wenecji, która była już eksponowana na pokazach czasowych, a w najbliższych miesiącach znajdzie miejsce na stałej ekspozycji Zamku. Zobacz>

*** W kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie znajduje się 26 dzieł Bernarda Bellotta (1722-1780). w tym sławna seria widoków Warszawy, która zdobi ściany jednej z sal w Apartamencie Króla. Zobacz>

 

Plansza z logotypami